centrumbezpecnejjazdy.infoblog.s

Expert radí, ako brzdiť v krízových situáciách

Publikované 04.10.2011 v 15:41 v kategórii Škola šmyku, prečítané: 96x

Bratislava 4. októbra (TASR) - Takmer 21 % všetkých obetí smrteľných dopravných nehôd v Európskej únii sú chodci. Väčšinu z nich tvoria ľudia vo veku nad 65 rokov. Muži vo veku do 19 rokov zomierajú po zrážke s vozidlom dvakrát častejšie ako ženy v rovnakej vekovej skupine.

Podľa riaditeľa výcviku Milana Trošku z Driving Academy v Orechovej Potôni je pre vodičov najdôležitejšie poznať správne techniky brzdenia, predovšetkým počas hromadných akcií, akým je napríklad vinobranie, jarmoky, skrátka akcie s veľkým výskytom chodcov-návštevníkov.

Väčšina vodičov sa na slovenských cestách stretáva s krízovou situáciou, keď uvidia chodca v poslednej chvíli. "Ide o klasický vyhýbavý manéver. V prvom rade je najpodstatnejšie vedieť jednu zásadnú vec – či vozidlo má alebo nemá ABS. Vozidlo sa totiž môže stať smrtiacou zbraňou," radí Milan Troška, ktorý učí, ako sa zachovať na cestách v krízových situáciách.

Milan Troška: "V krízovej situácii, keď sa pred nami zjaví náhla prekážka, môže to byť chodec, môže to byť prípadne nejaká zver alebo predmet, ktorý nám sprieči jazdný pruh, v zásade je veľmi dôležité, aby sme dokázali čo najviac spomaliť, to znamená zabrzdiťvozidlo krízovo. Väčšina vodičov nie je zvyknutá brzdiť celou svojou silou a treba v takejto situácii - či máte vozidlo s ABS alebo bez ABS - zatlačiť brzdový pedál na podlahu z celej sily. Vozidlo s ABS bude dávať spätnú väzbu, ten pedál bude pulzovať. Niekedy sa vodiči zľaknú, mierne ho pustia, v žiadnom prípade, treba ho tlačiť na podlahu celou silou. Počas krízového brzdenia je ideálne, keď vodičešte stlačí spojkový pedál, aby nezhasol motor, aby bol motor stále v pohybe. Ak nechceme pred prekážkou zabrzdiť, ideálne je počas toho krízového brzdenia začať ešte aj s vyhýbacím manévrom. Ak je to vozidlo s ABS, pokojne môžeme točiť s volantom a vozidlo bude reagovať, ak je to vozidlo bez ABS systému, tak v tom prípade, ak sa nestíhame vyhnúť prekážke pri krízovom brzdení, je dôležité, aby sme pred prekážkou brzdu uvoľnili, aby sa opäť roztočili kolesá a tým pádom sa dá potom prekážke vyhnúť."

 

Zdroj: TASR

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?